Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Štěpán je čtvrtek 26.12.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Návštěva Muzea průmyslových železnic a mladějovské úzkorozchodné dráhy jako součást (školního) výletu

Přinášíme vám tip na zajímavý prázdninový výlet, který potěší vaše dětim zvláště máte-li kluky milující techniku a tedy i vlaky a vláčky.

     Muzeum průmyslových železnic Brno je nezisková organizace zabývající se dokumentací provozu na existujících i zaniklých úzkorozchodných železnicích. Pořádáme i jízdy historických vlaků po úzkorozchodné trati v Mladějově na Moravě (okres Svitavy). Návštěvníci mají možnost prohlédnout si i ostatní vozidla či starou výtopnu i jiné objekty šamotových závodů, odkud začaly nákladní vlaky vyjíždět před více než osmdesáti lety. Dnes trať slouží výhradně návštěvníkům muzea, k dispozici jsou uzavřené i otevřené letní osobní vozy.

     Výlet spojený s projížďkou historickým vlakem vedeným parní lokomotivou je vždy zážitek jak pro laika, tak pro technika, výtvarníka či historika. Toto divadlo barev, tvarů a materiálů je však na kolejích Českých drah už dosti vzácné a nákladné. Pořádá - li se taková akce u nestátního dopravce na úzkorozchodné dráze, vyjde podstatně levněji. Mladějovská dráha nám navíc uchovala dnes už nepoužívané způsoby dopravy (lesní železnice, průmyslové dráhy nejrůznějšího určení).

     Mladějovská průmyslová dráha sloužila k přepravě lupku a šamotu od roku 1918 do roku 1991. Po ukončení pravidelného provozu se však našla cesta k jejímu muzejnímu využití. Od roku 1995 zde Muzeum průmyslových železnic vytváří sbírku úzkorozchodných lokomotiv a vozů. Parních lokomotiv je zde šest - od německých, českých a rakouských výrobců (Henschel Kassel, ČKD Praha a Blansko, Krauss Linz). Pocházejí z let 1913 - 1951. Provozuschopné jsou zatím dvě (Krauss Linz 1920 a ČKD Praha 1951) Z 25 motorových lokomotiv je provozuschopných deset - nejstarší z roku 1953. Jsou zde i tři elektrické lokomotivy (výrobci ČKD a Siemens) Motorové lokomotivy mají zpravidla vysokoobsahové pomaluběžné naftové motory, které firmy Škoda a Tatra vyráběly téměř půl století.

     Na motorových lokomotivách a zvláště na parním kotli a stroji lze demonstrovat řadu pravidel nejen z fyziky, lze se také na tyto stroje dívat jako na historický pramen.Takový zážitek má pak samozřejmě mnohem trvalejší platnost než teorie sebelépe vysvětlená. Prohlídka parní lokomotivy je vlastně exkurze do minulého století. Navíc jde o stroj, na kterém je velmi dobře vidět, jak pracuje. Úzkorozchodné lokomotivy svou velikostí mnohdy připomínají model či hračku. Představují vrchol konstrukční jednoduchosti. To ještě více zvýrazňuje základní principy jejich funkce. O motorových lokomotivách lze říci něco podobného.

     Člověk lépe pochopí princip fungování určitého stroje, když ho uvidí v činnosti. Takovou exkurzi lze spojit s projížďkou celkem neponičenou krajinou českomoravského pomezí. Samotná dráha neprochází žádnými továrními objekty. Po odjezdu z nádraží MPŽ prochází volnou přírodou, nejprve stoupá asi tři kilometry mezi poli až na úpatí Mladějovského vrchu, pak prochází jehličnatými a smíšenými lesy. Ukončením pravidelného nákladního provozu dráha ztratila průmyslový charakter a získala spíše atributy lesní železnice. Když stará parní lokomotiva dobírá na lesní mýtině vodu ze studny, je vidět, že myšlenka o spojení techniky s přírodou není jen romantickou frází. Když někdo vidí, jak ze stejné výtopny vyjíždí stejná parní lokomotiva už více než osmdesát let, připadá si, jako kdyby na chvíli vystoupil z času. A právě takové vystoupení z času člověk někdy potřebuje.

     V létě 2001 je plánováno množství akcí pro veřejnost, které jsou často provázeny např. ukázkami historické vojenské techniky nebo příjezdy jiných historických vlaků po kolejích ČD. Pro větší skupiny je však vždy vhodnější objednat si zvláštní vlak, jehož sestavu, jízdní řád a den odjezdu určuje jen zákazník. Vypravení zvláštního vlaku se účtuje dle Ceníku zvláštních vlaků, školám je poskytována výrazná sleva. Menším skupinám školní mládeže, jimž se nevyplatí objednat si zvláštní vlak, doporučujeme objednat se na termín 1.6.2001, kdy bude platit zvýhodněný tarif. Objednávky zvláštních vlaků přijímá p. Fučík (telefon 0606 / 83 23 94). Na tomto čísle je nutné objednat každou skupinu nad 25 osob, ať už má namířeno na jakoukoli akci MPŽ. Jakékoli další informace o aktivitách Muzea průmyslových železnic Vám poskytneme na adrese : Artur Fučík, Smetanova 30, 602 00 Brno (Tel.: 05 / 49 25 15 38). Najdete nás také na internetové adrese www.mpz.cz ( e - mail: mpz@mpz.cz ).

  • Autor: Fučík Artur
  • Datum publikace: 16.07.2001
  • Článek zařazen do: Pozvánky
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 4152 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0042 sec. | Aktuálně máme v databázi 8406 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha