Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Albert je čtvrtek 21.11.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Mladějovská úzkorozchodná železnice

O mladějovské úzkorozchodné železnici jsme již psali. Přesto se k ní vrátíme s dalšími podrobnostmi pro ty, kdo se o vláčky zajímají více.

     Dráha o rozchodu 600 mm sloužila pravidelnému nákladnímu provozu v letech 1918 - 1991. Přepravovala lupek, šamot a uhlí od dolů na Hřebči ke zpracovatelskému závodu v Mladějově. Hlavní podíl na provozu zde měly vždy parní lokomotivy, protože se za ně ani v osmdesátých letech nenašla náhrada. Od roku 1995 zde Muzeum průmyslových želez-nic buduje sbírku lokomotiv a vozů. Motorových lokomotiv je zde dnes 25 (nejstarší z roku 1951), dále 6 parních a 3 elektrické, což je sbírka svým rozsahem jedinečná v celém státě. K nejstarším motorovým lokomotivám patří typy BN 30 a BNE 50, které vyráběla firma ČKD po vzoru předválečných konstrukcí firem Gebus a Orenstein & Koppel. Z parních lokomotiv jsou svou polotendrovou konstrukcí výjimečné stroje od firmy Krauss z Lince ( z let 1920 a 1929), které byly stavěny speciálně pro Mladějovskou dráhu. Nejstarší (a zároveň nejmenší) parní lokomotiva je stroj firmy Henschel z roku 1913.

    









      Nejstarší elektrická lokomotiva pochází z let 1903 - 1908. V létě dráha ožívá muzejním provozem, kdy většinu vlaků vozí parní lokomotivy z Mladějova do výhybny Nová Ves a zpět, což spolu s prohlídkou výstavy lokomotiv a vozů tvoří program asi na dvě hodiny. Mladějovská dráha je zvláštní i tím, že prochází jedenáct kilometrů volnou přírodou, mezi lukami, poli a smíšenými lesy, což pro úzkorozchodné průmyslové dráhy není příliš typické. V blízkosti dráhy se nachází i chráněné území Mladějovské tisy. Za osmdesát let provozu se dráha ani její lokomotivy skoro ne změnily a tak cesta vláčkem po úbočí Mladějovského vrchu, Mladějovského hradiska či Mirandu není jen cestou do přírody, ale také malou exkurzí do minulosti.

  • Přijeďte si zavzpomínat na století páry

    Nashledanou v Mladějově se těší

    členové Muzea průmyslových železnic Brno







     

    • Autor: Fučík Artur
    • Datum publikace: 13.07.2001
    • Článek zařazen do: Zajímavosti
    • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
    • Článek si přečetlo 6096 čtenářů

      Sdílet na Facebooku

    © Stránka vygenerována za 0.0033 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
    práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
    Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
    http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

    Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha