O mladějovské úzkorozchodné železnici jsme již psali. Přesto se k ní vrátíme s dalšími podrobnostmi pro ty, kdo se o vláčky zajímají více.
Dráha o rozchodu 600 mm sloužila pravidelnému nákladnímu provozu v letech 1918 - 1991. Přepravovala lupek, šamot a uhlí od dolů na Hřebči ke zpracovatelskému závodu v Mladějově. Hlavní podíl na provozu zde měly vždy parní lokomotivy, protože se za ně ani v osmdesátých letech nenašla náhrada. Od roku 1995 zde Muzeum průmyslových želez-nic buduje sbírku lokomotiv a vozů. Motorových lokomotiv je zde dnes 25 (nejstarší z roku 1951), dále 6 parních a 3 elektrické, což je sbírka svým rozsahem jedinečná v celém státě. K nejstarším motorovým lokomotivám patří typy BN 30 a BNE 50, které vyráběla firma ČKD po vzoru předválečných konstrukcí firem Gebus a Orenstein & Koppel. Z parních lokomotiv jsou svou polotendrovou konstrukcí výjimečné stroje od firmy Krauss z Lince ( z let 1920 a 1929), které byly stavěny speciálně pro Mladějovskou dráhu. Nejstarší (a zároveň nejmenší) parní lokomotiva je stroj firmy Henschel z roku 1913.
Nejstarší elektrická lokomotiva pochází z let 1903 - 1908. V létě dráha ožívá muzejním provozem, kdy většinu vlaků vozí parní lokomotivy z Mladějova do výhybny Nová Ves a zpět, což spolu s prohlídkou výstavy lokomotiv a vozů tvoří program asi na dvě hodiny. Mladějovská dráha je zvláštní i tím, že prochází jedenáct kilometrů volnou přírodou, mezi lukami, poli a smíšenými lesy, což pro úzkorozchodné průmyslové dráhy není příliš typické. V blízkosti dráhy se nachází i chráněné území Mladějovské tisy. Za osmdesát let provozu se dráha ani její lokomotivy skoro ne změnily a tak cesta vláčkem po úbočí Mladějovského vrchu, Mladějovského hradiska či Mirandu není jen cestou do přírody, ale také malou exkurzí do minulosti.
Přijeďte si zavzpomínat na století páry
Nashledanou v Mladějově se těší
členové Muzea průmyslových železnic Brno
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0033 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha