V předposledním pokračování našeho vzdělávacího cyklu pro vedoucí se budeme tentokrát věnovat hrám.
Hra jako pedagogický prostředek
Hra je životní potřebou každého dítěte. Umožňuje dobře pozorovat osobnost dítěte a promyšleně ji ovlivňovat. To především proto, že dítě se při ní chová naprosto bezprostředně. To, co se děti naučí hrou, si budou velmi dlouho pamatovat. Ve škole se děti učí hrou málokdy, ale v činnosti oddílu to musí být zásadou. Hra je jednou z nejvýznamnějších metod činnosti dětského oddílu. Jejím smyslem je výchova k práci a odpovědnosti.
Hra má smysl jen tehdy, když všichni hrají čestně a poctivě a dodržují bezpodmínečně všechna pravidla hry i tam, kde to vedoucí nemůže kontrolovat. To je také jeden z důvodů, proč je třeba si v oddíle často hrát. Je potřeba, aby se každý naučil při hrách být čestným, vynalézavým v cestách za vítězstvím svého kolektivu, aby obětavě plnil úkoly uložené družinou nebo oddílem. Často to vyžaduje určité sebezapření, vytrvalost, spolupráci s ostatními. Ve hře každé dítě snadněji pochopí, jak jsou tyto vlastnosti krásné a potřebné pro člověka a snáze je pak dokáží uplatňovat i v životě. Je to jedna z cest, jak se stát čestným, odvážným i rozvážným, rychlým i vytrvalým, a tím i ctěným a uznávaným mezi ostatními. Hra je prostředkem výchovy vůle, charakteru, kázně, smyslu pro spravedlnost, prostředkem vytváření přátelských a kamarádských vztahů a smyslu pro kolektiv.
Hra má plnit tento účel, musí působit radost a mít cíl. Musí být srozumitelná hráčům jednoduchými a jasnými pravidly, dávajícími možnost zvítězit.
Každý vedoucí si zapisuje hry, které se mu líbily a které jsou vhodné pro děti v jeho oddílu. V příručkách bývá označeno, pro jaký věk se hra hodí. Jindy se naučíš hry od kolegů vedoucích. Za čas se podle možností sám naučíš rozeznávat vhodnost her pro jednotlivé věkové kategorie. Je dobré si tyto hry zapisovat a udělat si z nich kartotéku her. Třídění můžeš provést dle své úvahy a nebo dle návodu uvedeném v 3. kapitole.
Rozdělení her
-------------------------------------------------------------------------------------
TVOŘIVÁ
Předmětová - vhodná od půl roku života do 2 let
individuální hraní, rozvíjí smysl a motoriku, poznávání vlastností předmětů
přináší pocit libosti, nové podněty a vzruchy
Příklady: hry s kostkami, hra s hračkami, hra s panenkami
Konstruktivní - do 2 let jen různá manipulace s předměty,
od 2 do 6 let záměrná manipulace (stavba domu, vlaku,..)
do 10 let připomínají tyto "stavby" pouze vnějším zjevem
od 10 let konstruktivní činnost, která má cíl vykonávat určitou funkci (tzn. vytváří předpoklady pro přechod od hry k práci)
Příklady: hry s kostkami, stavba vlaku, domu, později přidání kol atd.
Úlohová - kolektivnější hry
hry "na něco", "na někoho", dramatizující
je určen obsah, postup, normy chování
pocit libosti a samostatnost
Příklady: na obchod, na lékaře, na tatínka a na maminku, na listonoše
S PRAVIDLY
Neomezují se jen na dětský věk, ale jsou i zábavou dospělých, mají předem stanovený cíl, který dává hře zřetelné zakončení.
Pro děti: dosažení cíle, úspěch, přináší uspokojení
Pro vedoucího: ukazatel, jaké úrovně děti dosáhly po stránce rozumové ve vývoji mravních vlastností a vzájemných vztahů.
Pohybová - rozvoj svalstva a motoriky
Příklady: na třetího, na rybáře, honičky, štafety
Sportovní - rozvoj svalstva a motoriky
Příklady: vybíjená, přehazovaná, kopaná, házená, košíková, hokej
Rozumová - rozvoj a tříbení smyslů a rozumu
Příklady: dáma, šachy, kvizy, stolní hry
Didaktické - rozvoj a tříbení smyslů a rozumu
Příklady: cvičení: postřehu a paměti, představivosti, důvtipu, zručnosti, odhadu, míření.
Úloha vedoucího při hrách:
a) Příprava hry
Při výběru dbej na to, aby hra odpovídala prostředí, ve kterém se bude hrát (vycházka, táborák, dopravní prostředek, tábor, klubovna) a věku hráčů. Rozmysli si, jaký má hra cíl, čeho chceš dosáhnout. Uvědom si, že jsi odpovědný za zdraví a bezpečnost dětí, proto promysli zásady bezpečnosti i bezpečnosti prostředí, ve kterém budete hru hrát.
b) Vysvětlení hry hráčům
Získej zájem a pozornost hráčů třeba vyprávěním krátkého příběhu, který se ke hře vztahuje. Vysvětli smysl, podstatu a účel hry, urči prostor, ve kterém se bude hrát. Stanov dobu a způsob zahájení a ukončení hry. Rozděl děti do soutěžících skupin a každou zřetelně označ (dbej, aby byla družstva stejně početná a vyrovnaná. Stanov vedoucí soutěžních skupin a rozhodčí. Hrajete-li v přírodě, stanov místo srazu po hře, případně stanoviště pro zajaté. Také je dobré si stanovit svolávací signál v případě nebezpečí, kterým můžeš hru přerušit a děti svolat na stanovené místo. Zdůrazni nutnost šetření cizího i společného majetku.
c) Vlastní hra
Pozoruj jednotlivé hráče, podle potřeby usměrňuj hru a dbej na dodržování pravidel.
d) Hodnocení hry
Zhodnoť, jak jednotlivci a skupiny splnily úkoly, vyhlas vítěze, případně předej odměny.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0033 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha