V loňském roce přijala Linka bezpečí 258 843 telefonátů. Z toho 4,7 procenta tvořily hovory týkající se šikany ve škole.
Meziroční nárůst tohoto problému činí cca 1 procento, což prakticky představuje přes 300 volání. Věk aktérů šikanování klesá a posouvá se z období puberty do období mladšího a staršího školního věku. Nejčastěji volají kvůli šikaně děti ve věku 12 -15 let, častěji dívky (52,8%) než chlapci (45,8%). U 1,4 % nelze přesně určit pohlaví, protože hovory jsou anonymní.
Níže uvedený graf znázorňuje vývoj hovorů na téma šikana, jak byly v průběhu let 2005 až 2008 zaznamenány na Lince bezpečí.
Statistiky Internet Helpline - virtuální šikana na LB
Co se týče tématu Internet, tak za celý rok 2008 volalo 68 dětí, z toho 57 děvčat a 11 kluků. Nejčastějšími důvody bylo obtěžování cizí osobou (16), dále lákání na schůzku (13), šikana, zneužívání a kriminalita (každé 4x), 1x dětská pornografie, jiné důvody obsahuje 26 dovolání. Obtěžování po internetu zpravidla nemělo delšího trvání než měsíc, děti se před voláním na LB často svěřily s problémem vrstevníkům a rodičům.
V rámci chatu (chat.linkabezpeci.cz) proběhly za rok 2008 3 kontakty týkající se přímo potíží na internetu, v rámci E-mailové poradny Linky bezpečí (pomoc@linkabezpeci.cz) 28 kontaktů, 1 kontakt na téma internetu byl zaznamenán na Rodičovské lince (840 111 234).
Doba šikanování se prodlužuje
Závažnost fenoménu šikanování podtrhuje ještě další rys, a to délka trvání šikanování, kdy je dítě či dospívající v roli oběti vystavován opakovanému a mnohdy systematickému psychickému či fyzickému obtěžování. Ze statistik Linky bezpečí vyplývá, že ve 40 % se jedná o relativně krátkodobé šikanování. V přibližně jedné pětině případů byli volající vystavováni šikanování po dobu jednoho měsíce až půl roku. Alarmující je však zjištění, že přibližně ve 37 % případů dětí a dospívajících, kteří vyhledali pomoc Linky bezpečí, se jednalo o dlouhodobou šikanu, ke které docházelo déle než po dobu půl roku.
Vzhledem k vysokému výskytu tohoto, patrně mezi dětmi a dospívajícími nejrozšířenějšího sociálně patologického jevu, a vzhledem k závažnosti možných následků v oblasti psychického i fyzického zdraví, je nutná cílená prevence, která se v souvislosti s touto problematikou jeví jako nejúčinnější způsob ochrany dětí a dospívajících.
Posláním Sdružení Linka bezpečí a jeho hlavního projektu Linky bezpečí je poskytovat telefonickou krizovou pomoc a poradenství dětem a mladistvým, kteří se nacházejí v tak tíživé životní situaci, že ji nemohou nebo nedokáží zvládnout vlastními silami. Tento cíl se nám dařilo naplňovat i v roce 2008, stejně jako předešlých 14 let, po které Linka bezpečí své služby nabízí.
Linka bezpečí ctí zásadu anonymity každého klienta, což znamená, že pokud volající sami nechtějí, nemusí o sobě sdělovat žádné osobní údaje.
Sdružení Linka bezpečí provozuje služby telefonické krizové intervence:
Linka bezpečí - 116 111 - primárně určena dětem a dospívajícím v těžkých životních situacích (nonstop bezplatný provoz z pevné i mobilní sítě).
Linka bezpečí online:
E-mailová poradna pomoc@linkabezpeci.cz
Chat Linky bezpečí chat.linkabezpeci.cz
Internet Helpline www.internethelpline.cz
Linka vzkaz domů 800 111 113, 724 727 777
Rodičovská linka 840 111 234
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0040 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha