Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Albert je čtvrtek 21.11.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Co (ne)znají děti na Internetu

Otázku, co děti na Internetu znají či neznají, si pokládáme již delší dobu. Co se naučí o Internetu ve škole?

     Ze statistik, které dělá JuniorInternet vyplývá (a to už několik let za sebou), že jen nepatrné procento z účastníků této konference se naučilo s Internetem pracovat ve škole. Proč? Nejspíš proto, že výuka informatiky je zařazena příliš pozdě. Ve většině škol je to až na druhém stupni, ale dle našich poznatků se již čile pohybují na Internetu děti od osmi let. Například průměrný věk dětí soutěžící v soutěžích Magazínu eKamarád je kolem deseti let, spíše ještě nižší.

     Praxe ukazuje, že většina dětí nezná adresy stránek určených dětem a mládeži. Velká část dětí neví rozdíl mezi internetovou a emailovou adresou a spousta dětí rovněž nemá ponětí o nějaké bezpečnosti na Internetu.

     Naše školství má v tomto směru obrovské rezervy a dluh vůči dětem. Chápu, že třeba počítačové vybavení některých škol je zatím malé a tak tyto učebny využívají přednostně žáci 2. stupně. Určitě by ale šlo s žáky prvního stupně strávit na Internetu alespoň část hodin, třeba 6 až 10 ročně (tedy ne pravidelný předmět, nejsou-li na něj kapacity) a seznámit děti s tím nejpodstatnějším.

     Bohužel jsme se setkal i s argumenty, že škola se nemá věnovat tomu, aby děti znaly adresy serverů pro zábavu, protože má vzdělávat. Tyto argumenty jsou ovšem zcela zcestné, protože děti se nejvíce naučí právě hrou. Navíc zde jde o jejich bezpečnost, protože mnohdy navštěvují stránky, které pro ně nejsou nejvhodnější, kde jim hrozí určité riziko. Při tom, kdyby znaly obdobné stránky určené speciálně pro ně, patrně by je rády za ty původně navštěvované vyměnily.

     Dětské servery mají mnohá specifika. Mohu to vysvětlit například na seznamkách. Dětská seznamka má svá bezpečnostní specifika např. v tom, že se zde povoluje pouze kontakt přes email, který je off line a dítě tedy má čas se ve sporném případě, kdy si není jisto, poradit s někým dospělým, zkušenějším. Zatím co při kontaktu přes telefon, dítě tento čas nemá, většinou reaguje spontánně, přičemž ani neví, kdo je na druhé straně a může tedy nechtěně prozradit některý údaj, který prozradit nechce. Klasické seznamky pro dospělé nikdo nemonitoruje, takže tam jsou telefonní čísla běžná. Nedochází tam ani ke schvalování inzerátů, jako na Dětské seznamce, kde nevhodné nebo jinak podezřelé inzeráty administrátor prostě neschválí a ty nejsou vůbec publikovány.

     Některé děti pak mají bohužel problémy i s všeobecnými znalostmi a tak například nevědí, k čemu je na severu kniha návštěv. Nikdo jim nevysvětlil, že to není místo, kde mají na seznamce podávat inzeráty, ale spíše místo pro jejich dojmy a že inzeráty se podávají pouze tam, kde je k tomu určené místo. V návodu to samozřejmě je, jenže které dítě dnes rádo čte (bohužel). A tak se děti raději stále dokola ptají na to, co mají na stránce polopaticky vysvětleno velkými písmeny.

     Dále bych doporučil zpestřit hodiny informatiky různými besedami. Ty by mohly být právě na téma servery pro děti a mládež či bezpečnost na Internetu. Tvůrci a provozovatelé těchto serverů na to mají určitě jiný pohled než učitelé informatiky, kteří mnohdy zábavné servery pro děti neznají a jsou schopni jim nabídnout pouze vzdělávací servery, které ale většinu dětí v jejich volném čase neuspokojí.

     V této oblasti mi připadá, že většina škol (alespoň v Praze) je hodně uzavřená, protože jsme bezplatně nabízeli obdobné besedy, avšak naši nabídku v Praze využila zatím jediná škola. Při tom beseda měla úspěch, přestože nám na ni přivedly děti o něco starší, než jsme doporučovali. Ze zkušenosti vím, že na Majáky či Alíka chodí i osmáci, kteří tam začali chodit v dřívějším věku, jenže před svými spolužáky se k tomu málokterý z nich veřejně přizná. V této oblasti by tedy školy mohly výhodně využít dobrovolnického potenciálu sdružení dětí a mládeže, protože ta, pokud provozují na Internetu zábavné servery, do nich vždy přidají nějaké výchovné aspekty.

     Pokud by nějaká škola měla zájem o besedu na toto téma, nechť mě kontaktují na emailu m.fucek(Z)icok.cz (místo (Z) prosím dejte @). Rádi pro jejich školu podobnou besedu bezplatně uděláme.

  • Autor: Fuček Miloslav
  • Datum publikace: 10.07.2005
  • Článek zařazen do: Internet
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 3438 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0030 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha