Kniha o marketingu, kterou vydalo nakladatelství Computer Press může, ač se to možná nezdá, pomoct i neziskovému sektoru. I ten potřebuje schopné manažéry.
Knihu Miroslava Foreta, Petra Procházky a Tomáše Urbánka, která je věnována základům a principům marketingu, vydalo nakladatelství Computer Press.
Hned v úvodu knihy je vysvětlena podstata marketingu a jeho pojmy. pro neziskový sektor si je musíme trochu upravit, místo zboží nabízíme služby, což je ve svém podstatě to samé. Služba totiž může být zbožím. To, že jsme neziskový sektor neznamená, že nejsme nuceni finanční situací v tomto státe k aktivitám, které přináší peníze. Rozdíl je pouze v tom, co se děje s výsledným ziskem.
Marketing má tyto koncepce: výrobní, výrobková, prodejní, marketingová a sociální. Výrobní koncepce vychází z předpokladu, že spotřebitelé budou preferovat především výrobky, které budou snadno dostupné a levné. Co to může znamenat třeba pro dětský oddíl, který pořádá tábor a nabízí místa na něm i nečlenům? Bude-li tábor levný, bude-li možnost na něj jednoduše dítě přihlásit, pak je to dobrá výrobní koncepce. Zní to sice divně, ale pojmy jsou obecné a my si je musíme aplikovat. Jejich platnost je, jak sami vidíte, obecná.
Koncepce výrobková zase vychází z toho, že spotřebitelé favorizují ty výrobky, jež jsou vysoce kvalitní, dokonale fungují a mají vynikající design. To pro nás znamená mít na táboře vynikající kvalitu programu, třeba i za něco vyšší cenu. Důležitá je tady i tradice, tedy něco jako značka. Rodič, který chce pro své dítě takovýto tábor, ho na váš tábor nepošla, pokud vás nezná nebo mu vás někdo nedoporučí. Ale můžete ho zaujmout zajímavou prezentací, třeba fotoalbem či videoukázkami.
Marketingová koncepce, jejíž definici již nebudu citovat, je to, že své služby zaměříme tak, aby řešily uspokojily to, po čem je poptávka. Nemá cenu tedy dělat tábory, které budou zaměřeny tak, že o ně nebude mezi rodiči ani dětmi zájem. Program tedy je nutno do jisté míry přizpůsobit tomu, po čem je poptávka.
Takto bych mohl aplikovat jednotlivé zásady marketingu dále. A sami vidíte, že najít využití byť klasických pouček marketingu v neziskové organizaci, např. oddílu, není nijak složité.
Zajímavá je kritika marketingu. Je mu vyčítáno, že zvyšuje náklady. Ale je-li dobrý, tak se tyto investice vrátí. Nemá cenu dělat tábor bez reklamy, aby na něj nakonec nikdo nejel. Negativní sociální vliv je v případě neziskového sektoru sporný, protože většinou se zde propagují činnosti, které jsou naopak pozitivní.
Kniha je opravdu dobře zpracovaná. Jde spíše o učebnici, protože v ní najdete i kontrolní úkoly. V neziskovém sektoru sice všechny kapitoly nevyužijeme, těžko budeme např. vstupovat na zahraniční trhy, ale přesto nám může tato kniha výrazně pomoci naučit se finančně zabezpečit naši činnost.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0030 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha