Kdy jste jeli naposled vlakem s oddílem nebo jinou větší skupinou, třeba školní třídou? Jestli v létě, tak od té doby proběhly nejméně dvě tarifní změny týkající se slevy pro skupiny. A jestli jste naposled jeli v červnu na školní výlet, tak slevu pro skupiny nepoznáte, jak se změnila.
Po dlouhá léta, až do 30. června letošního roku, platilo, že když cestovala skupina nejméně 6 lidí, mohli jet na skupinovou slevu. Za tím účelem bylo nutno rozepsat, kolik cestujících je do 15 let, kolik od 15 do 26 a kolik nad 26 let, a podle toho se pak vypočítala výše slevy. Byla tam ještě ta komplikace, že cestující od 10 do 15 let museli mít dokl
Od 1.7. 2003 se skupinová sleva zásadně změnila. Platila již pro skupinu od 2 cestujících, maximální velikost skupiny je 15 cestujících, a první cestující zaplatí celé zákaznické jízdné a druhý až 15. cestující platili poloviční zákaznické jízdné, a to bez ohledu na počet cestujících. Tím odpadlo kontrolování průkazek o věku, změna přinesla výrazné zlevnění pro skupiny dospělých, ale mírné zdražení pro skupiny dětí do 15 let. Pro malé skupiny (například rodiny) to bylo sice trochu dražší než ČD TIP, ale s tou výhodou, že na rozdíl od ČD TIPu nebylo toto jízdné vázáno na zpáteční cestu po stejné trati.
K další změně došlo od 1. října. Důvodem změny údajně bylo to, že podle tarifu platného od 1.7. platila skupina dvou cestujících jedenapůlnásobek zákaznického jízdného, takže při některých tarifních vzdálenostech bylo skupinové jízdné pro dva levnější než tzv. obyčejné jízdné pro jednoho, takže prý lidé bez Karty Z si místo obyčejného jízdného kupovali i pro jednoho cestujícího skupinovou slevu pro dva. Proto bylo skupinové jízdné změněno tak, že ve skupině o počtu 2 až 15 lidí první dva platí plné zákaznické jízdné a třetí až 15. cestující platí poloviční zákaznické jízdné. Tím byly velice výrazně znevýhodněny dětské kolektivy; kupříkladu školní výlet se 30 dětmi a 2 učiteli by za skupinové jízdné musel zaplatit šestkrát plné zákaznické jízdné a 26krát poloviční zákaznické jízdné, takže při zpáteční cestě by bylo výhodnější na skupinové jízdné zcela zapomenout a jet na normální zpáteční jízdné. A rodiny s dětmi dostaly touto tarifní změnou taky pěkně na zadek.
Další tarifní změnou týkající se skupin byla změna tarifu platná od 14. prosince 2003. Touto změnou je zavedení víkendové nabídky SONE+ (čti SONE plus), platnou buď v sobotu nebo v neděli. Jde o síťovou jednodenní jízdenku pro 5 osob, z nichž maximálně 2 mohou být starší než 15 let. Tedy typicky pro rodiny, ale mohou to samozřejmě použít i dětské oddíly, když se rozdělí na skupiny po pěti. Jízdenka je pro 5 osob, ale může ji použít i méně cestujících, v některých případech je výhodná i pro jednoho.
Jízdenka SONE+ existuje ve dvou modifikacích, a to ve verzi platné pouze pro osobní vlaky, která stojí 130 Kč, a verze platná i pro spěšné vlaky, rychlíky a expresy, za 360 Kč. Takže například pro pětičlennou rodinu s třemi dětmi se tato jízdenka při použití osobního vlaku již od 21 km levnější než zpáteční jízdenka, a při jakékoli vyšší vzdálenosti je tato cena už pořád stejná, tedy zmíněných 130 Kč. Při použití rychlíku je pro takovou rodinu využití dražší verze SONE+ výhodnější než zpáteční jízdné od 71 tarifních kilometrů.
Jízdenka SONE+ může v některých případech nahradit skupinovou slevu i například při sobotní cestě na prázdniny. Pro zmíněnou pětičlennou rodinu je SONE+ výhodnější než skupinová sleva pro cestu jedním směrem osobním vlakem již od 41 km, při použití spěšného vlaku nebo rychlíku od 141 km. Pro 15členný dětský oddíl, z nichž nejvýše 6 lidem je víc než 15, jsou tři jízdenky SONE+ výhodnější než skupinová sleva pro 15 lidí při jednosměrné cestě osobním vlakem od 51 km nebo rychlíkem od 181 km. Takže v některých případech může SONE+ i pro dětské oddíly nahradit skupinovou slevu, která byla od 1.10. znevýhodněna.
Samozřejmě i nadále v některých případech zůstává výhodnější využívat jiné slevy, například zpáteční slevu nebo kilometrickou banku, v některých případech se vyplatí skupinu rozdělit tak, že dospělí jedou za skupinové jízdné a děti za zpáteční jízdné nebo na KMB, nebo mají-li Kartu Z, někdy i za zákaznické jízdné. Podrobnější návod, jak využívat slevy při různých způsobech cestování, najdete na adrese http://slevycd.venku.cz, kde můžete najít i grafické znázornění závislosti různých druhů jízdného na tarifní vzdálenosti.
Doporučuji se před cestou vlakem seznámit s možnými využitelnými slevami, abyste za vlak neutráceli zbytečně víc, než je nutné. Některé tarifní nabídky v současné době umožňují jet v některých případech vlakem levněji než autobusem nebo autem, přičemž například ve vlaku je jisté zázemí, které třeba v autobusech většinou není.
Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0033 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha