Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Mariana je neděle 08.09.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

PR sdružení dětí a mládeže a prezentace na Internetu

Čtyřhodinový seminář o public relations a prezentaci na internetu se konal na CVVZ v Brně v neděli dopoledne. Své zkušenosti zde předávali jako lektoři Slávek Hrzal a Petr Molka - Best.

     Jak bychom public relations přeložili do češtiny? Asi nejlépe, jako vztahy s veřejností. PR se dělí do několika částí, s kterými jsme byli seznámeni. Tento seminář se však zaměřil pouze na jednu z nich a to na propagaci.

     Co dělají média? Reagují na poptávku, při tom deformují informace a proto nejsou objektivní. BV tom se Slávek Hrzal poměrně dost shodl s Jiřím Zajícem, který to pouze řekl trochu více zaobaleně.

     Jací jsou novináři? Různí co do zájmů, rozhledu, politické orientace, věku apod. Mají různé vzdělání, počínaje základním až po vysokoškolské. Mají i různé zkušenosti.

     Slávěk Hrzal dále zdůraznil, že novinář není nepřítel, dělá jen svou práci, nemusí rozumět naší specifikaci, není nestranný, vyžaduje pozornost a ochotu, odmítá nespolehlivost a vybírá si. Některé věci vysvětlil Slávek Hrzal přímo na praktických příkladech.

     Jaké informace novinář očekává? Nové, zajímavé, včasné, korektní, konkrétní a akční (příběhy).

     Co chceme my od novinářů? Zveřejnění naší zprávy a korektní nakládání s informacemi. Máme právo vědět, pro jaký pořad budou informace použity, tedy kdy a kde, dále máme právo znát formát pořadu a máme právo na čas na přípravu. Nemáme právo na autorizaci.

     Při jednání s novináři zdůraznil Slávek tyto zásady: stručnost, jednoduchost a srozumitelnost (pozor na cizí slova a neznámé pojmy).

     Jak s novináři komunikovat? Pomocí tiskových zpráv, tiskových konferencí, při osobní schůzce, telefonicky nebo při neformálním setkání. Novináři nejraději získávají zprávy emailem (90%), poštou (20%), faxem (5%) a 10% je to jedno.

     Zajímavostí je informace, že negativní zpráva se šíří stokrát rychleji než zpráva pozitivní.

     V tiskové zprávě je důležitý kontakt pro ověření. Dále musí obsahovat novou informaci, musí být určena všem médiím, do kterých je zasílána, není konečným novinářským textem a je třeba mít na paměti, že odeslanou tiskovou zprávu již nelze vzít zpět. Měla by být vždy označena jako tisková zpráva a být z ní patrno, kdo ji posílá, dále datum a místo vydání a uveřejnění. Důležitý je krátký, výstižný a poutavý titulek. Optimálně by měl mít čtyři slova. V perexu tiskové zprávy by mělo být nejdůležitější sdělení. Po té následuje text zprávy a nakonec doplňující údaje.

     Do textu tiskové zprávy nepatří jména sponzorů, ti se uvádějí až do dodatku. Dobré je do textu uvádět citace.

     Co si novináři z tiskové zprávy přečtou? První odstavec přečte 60%, titulek 40%, celou tiskovou zprávu 15% a poslední odstavec 2%.

     Co novinářům vadí? Superlativy (60%), nepoužitelné citace (55%), když neobsahuje podstatné informace (50%), když je příliš dlouhá (45%) a slabá jazyková úroveň (40%).

     Jak dlouhá by tisková zpráva měla být? Pro jednu stránku A4 je 65% novinářů, pouze 20% souhlasí s dvěmi stránkami A4. Delší tiskovou zprávu nechce nikdo a 15% novinářů to je jedno. Zajímavé je vědět, že pravděpodobnost použití zaslané tiskové zprávy jsou 3%. Důležité je vědět, že textová zpráva by neměla být formátovaná.

     Následovala praktická ukázka, v které jsme si sami zkusili napsat tiskovou zprávu z probíhající CVVZ. Několik jsem si jich potom přečetli a zhodnotili.

     K čemu slouží tisková konference? Je to pracovní setkání s novináři za účelem sdělení nové informace. Proč ji svolávat? Oznamujeme tak důležitou věc, že nestačí tisková zpráva. Věříme, že zpráva bude zajímat široký okruh médií.

     Kdy tiskovou konferenci nepořádat? Pokud jde jenom o připomenutí nebo v termínu, kdy očekáváme hodně jiných tiskových konferencí a nebo pokud nemáme připravené tiskové zprávy a dárky.

     Tiskovou konferenci může v méně důležitých případech nahradit pracovní snídaně nebo oběd. Dále je důležité pro tiskovou konferenci zajistit vhodné prostory (neobvyklé), připravit tiskové (propagační) materiály, týden či deset dní před konáním rozeslat pozvánky, které by měly mít nápad. Tři až čtyři dny před konáním je vhodné se připomenout telefonem. Tisková konference by měla mít svého moderátora (mluvčího). Hosté by měli být maximálně tři. Nutností jsou prezenční listiny, při jejichž podpisu novináře přivítáme a získáme tak kontakty.

     Program tiskové konference by měl trvat maximálně 45 minut, hosté by měli mít před sebou jmenovky, téma výstupů by se neměla překrývat s informacemi v tiskových zprávách, proslov jednoho z hostů by neměl být delší jak 5 až 7 minut, je třeba zvážit možné dotazy novinářů a nezapomenout na občerstvení a dárky.

     Jak se před novináři chovat? Určitě vyposlechnout otázku, ujišťovat se, zda redaktor rozuměl odpovědi, říkat pravdu nebo raději nic, pokud něco nechceme říct, je dobré zdůvodnit, proč, mluvit za sebe a ne za jiné, mluvit stručně, jednoduše a jasně, nesmát se nevhodně a hlučně, nenaštvat se a nerozčílit se,neútočit na novináře (slovně ani jinak), neutíkat před novináři, nežertovat nemístně (ani po rozhovoru) a neptat se, proč to chce vědět.

     Příprava tiskové zprávy agenturou stojí 15.000,-- až 40.000,-- Kč. Dále jsem shlédli prezentaci pro jednu akci, kterou pořádá Český rozhlas společně s Dětskou tiskovou agenturou a k ní jsme se vyjadřovali.

     Druhá, kratší, část semináře patřila prezentaci serveru Adam, který je určen hlavně veřejnosti než pro sdružení. Jeho denní návštěvnost se pohybuje mezi 100 až 500. Tento oficiální server prezentoval jeho webmaster Petr Molka - Best.

     Řeč přišla i na autorské právo, co je možno umístit na Internet a co ne. Je nutno si uvědomit, že autorské právo vzniká nejenom na literární dílo, ale i na překlad literárního díla. Autorskému právu podléhají i fotografie apod.

  • Autor: Fuček Miloslav
  • Datum publikace: 01.12.2003
  • Článek zařazen do: Vedoucí
  • Počet komentářů ke článku: 0 přidat komentář
  • Článek si přečetlo 3205 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0035 sec. | Aktuálně máme v databázi 8376 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha