V neděli od 18 hodin proběhly na Xku v Klubu ekamarádů internetové Vánoce. Tak lze nazvat chat s Pavlem Kábrtem o Vánocích, nazvaný Vánoce, Vánoce, přicházejí.
Poslední letošní chat začal v Klubu ekamarádů přesně na čas. Účast byla bohužel tradičně malá, protože Xko, ač je to akce probíhající na jeho serveru, v jeho chatu, tuto akci propagovat nechce. Ostatně na Xpressu by asi propagace takovéhoto chatu, který je spíše o hlubších myšlenkách, nevyzněla.
Chat začal dotazem: "Jak vlastně vznikla tradice Vánoc?
"Kábrt: "Lidé mají potřebu něco slavit. Kristus ani moc ne, jeho radostí bylo mluvit pravdu a pomáhat, ne nakupovat v supermarketech dárky. Ale když to někoho baví?"
Moderátor: "Jak třeba souvisí tradice štědrodenního půstu s Ježíšem? A proč by mělo být vidět právě zlaté prasátko?"
Kábrt: "Této třetí neděli se říká třetí adventní a zapaluje se třetí svíčka na věnci se čtyřmi svíčkami. Ale to začalo až asi 400 let po Kristu. Církev ve 4. století zvolila tento postup: nebrat lidem jejich pohanské zvyky, ale vělit je do křesťanství. Kančí hlava se do té doby jedla pečená na počest slunovratu - tak to vzniklo."
Moderátor: "Čím to, že se Vánoce na různých místech slaví odlišně - u nás Ježíšek, Vánoční stromeček a v Americe Santa Claus? Jak vznikla ta rozdílnost?"
Kábrt: "Holanďané mají Santa Clause a černého Petra, který přijede ze Španělska a nosí dárky a hází je do komínů. To jsou místní tradice, komunisti také vnucovali svojí, atd. Já se dost stýkám s Angličany či Holanďany a ty pobuřuje naše slovo "ježíšek". Oni prostě mají ke Kristu úctu, proto spíše dávají přednost Santa Klausovi - to není odvozeno od odstupujícího Václava Klause. Santa znamená svatý, latinsky. To byl jeden biskup, který kupoval dárky a dával je chudým rodinám, u nás to spíše souvisí s Mikulášem, než s 24. prosincem."
Moderátor: "Takže ta současné oslava je původem pohanská?"
Kábrt: "Ano, Vánoce jsou pohanské svátky, ale křesťané se jim snaží dát "Kristostředný" ráz. Občas se to daří, třeba když se někdo zřekne části peněz či přepychových darů ve prospěch chudších, to beru."
Moderátor: "No před Vánocemi bývá zvykem oslovovat sponzory a většinou to více funguje. I když motivační důvody sponzorů jsou ke konci roku dva - mimi vánočního cítění, ještě možnost odepsat dar ze základu daně, což je nejvhodnější právě ke konci roku. Jinak na Vánoce se většinou dává i jídlo bezdomovcům, aby měli něco teplého do žaludku. Takže nějaké působení tu je."
Kábrt: "Určitě. Celá spousta charitativních organizací, ale i docela světských institucí se snaží o Vánocích lidem udělat radost a zpříjemnit jim život. Přece jen ale musím dodat, že Kristu šlo o víc, o mnohem víc."
Mderátor: "Na Vánoce se říká, že by měl být sudý počet lidí u štědrovečerní večeře. Proč? Jak to vzniklo?"
Kábrt: "Nemám tušení, proč má být sudý počet lidí u večeře, nejsem odborník na pověry - to je asi jako naopak s lichým počtem květin, které někomu kupujeme."
Moderátor: "Takže to nějak nesouvisí s vírou, že bychom měli na to sudé místo pozvat někoho, kdo je osamocený nebo chudáka?"
Kábrt: "Už jsem viděl rodinu, která o Vánocích nechává jedno místo volné, prostřené, kdyby přišel Ježíš. Ale i to je jen rarita."
Do chatu se přidal šéfredaktor serveru Moravainfo Renda.
Renda: "Jsou dnes Vánoce ještě stále svátky klidu, nebo už je to jen a jen o konzumu?"
Kábrt: "Když jsem se narodil, maminka zasadila mrňavý smrček, takže byl vždy starý jak já. Asi v mých sedmi nám ho někdo o Vánocích usekl - myslím, že Vánoce jsou useknuté od klidu."
Renda: "To je výstižně řečeno. Dá se na tom ještě něco změnit?"
Kábrt: "Budu dogmatický, omlouvám se. Vrátit může všemu pravou tvář, i Vánocům klid, když se vrátíme ke kořenům - a to je i u Vánoc skutečný Kristus - ne Ježíšek. Možná někoho překvapí, ale v Anglii byly Vánoce v roce 1552 zakázány pro jejich už neúnosnou spustlost. Pak se k nim zase vrátili."
Renda: "Jak se dá navrátit v dnešní době ke Kristu?"
Kábrt: "Začal bych četbou Nového zákona a rozhovorem s těmi věřícími, kteří nás neodrazují a vážíme si jich. Ale moc nedoufám, že moje rada někoho nadchne."
Renda: "Bohužel věřících, kterým by se dalo opravdu věřit, dnes bohužel asi už není mnoho. Vážím si pana Malého, ale nikdo jiný mě u nás u katolíků nenapadá..."
Kábrt: "Já jsem nemyslel známé postavy televizní obrazovky, ale ty věřící, které máme ve svém okolí. Prostě se jich zeptat, proč vlastně věří, jestli to není jen berlička, co je k víře přivedlo, jestli to má co dělat s rozumem.."
Moderátor: "Mají nějaké náboženské opodstatnění zvyky s krájením jablek, lití olova a další, nebo jde pouze o pověry?"
Kábrt: "Zcela jistě jde o pověry, ale jak vznikly, nemohu sloužit, možná to neví nikdo. Jak víme, někteří lidé litím olova věštili budoucnost, ale to je v Bibli zakázáno."
Renda: "To je problém, ve svém okolí jsem mnoho rozumných věřících nenašel. Všichni jsou moc dogmatičtí a často také velmi nepřátelští ke všemu co neodpovídá jejich přesvědčení..."
Kábrt: "To je mrzuté, až se mi to nechce věřit, že by ve Vašem okolí nebyl jediný rozumný a přitom vstřícný věřící. Opravdu jste z Moravy? To se mi nechce věřit."
Renda: "Našel jsem pár moudrých věřících, ale většinou to byli evangelíci... Ale zpět k Vánocům. Slyšel jsem, že pracujete v Armádě spásy. Zajímalo by mě na co lidé, kteří u vás na ubytovně tráví Vánoce, nejčastěji myslí... "
Kábrt: "Dnes jsem překládal bohoslužbu svého šéfa Holanďana, to je zajímavé, že on se ptal bezdomovců podobně: co byste napsali Kristu? Ale nikdo se nevyjádřil. To, že dnes neodpověděli neznamená, že neznám jejich citová pohnutí. Pracuji mezi nimi asi 20 let, deset před příchodem Armády spásy a deset jako její zaměstnanec. Platí: co bezdomovec, to jiný "případ". Bezdomovci mají mnohá přání, ale nemají sílu je realizovat. Ne proto, že by byli líní nebo pili, to je problém jen některých. Nejhorší je návyk na bezdomovecké myšlení. Patří k tomu trochu "nesnažit se". Neboli "veget"."
Moderátor: "Jaké jsou vlastně zásadní rozdíly ve víře katolíků a evangelíků?"
Kábrt: "Moudří lidé jsou mezi katolíky, evangelíky i snad i ateisty. Katolíci věří v autoritu církve, evangelíci Bible. To bych viděl jako hlavní rozdíl. Proto jsou evangelíci více rozštěpeni, protože Bible "mlčí"."
Renda: "Bible mlčí? Tomu příliš nerozumím..."
Kábrt: "Bible mlčí. Takže si můžete vykládat co chcete, Bible Vás neokřikne. Zatímco když katolík řekne něco špatného, "Řím zakročí" - tedy jeho kněz, biskup či papež. To je přeci jasné, ne?"
Renda: "Autorita církve... hmmm, v tom právě vidím to nebezpečí a hlavní problém. Když lidé přestanou myslet vlastním mozkem a jen poslouchají autority, většinou to skončí špatně... Ale přesto, nějaká společná přání určitě mají, třeba návrat k rodině, hodnou ženu apod... "
Kábrt: "Ono to s těmi katolíky zas není tak špatné, že by nepoužívali mozek. Je to podobné jako v každé jiné organizaci, kde musí být nějaký řád, ale používání mozků se tam přece vyžaduje, ne?
Renda: "Dovolte osobní otázku: Vy sám jste katolík? "
Kábrt: "Já jsem málo Pána Boha poslušný věřící, který mám rád snad všechny dostupné církve. Nyní se účastním aktivit v Armádě spásy, ale spíše jsem evangelík - tedy jako Armáda spásy."
Renda: "Děkuji za odpověď, evangelíci mi připadají nejrozumnější. Třeba pan profesor Erazim Kohák, to je opravdu člověk s velkým Č. Víte, co mě na katolících nejvíce v poslední době naštvalo? Podpora pro NATO. Jak se slučuje víra s podporování zbrojení apod..."
Kábrt: "Katolíci se hodně angažují v politice, to je známé. Kristus, když ho chtěli udělat králem, tak jim utekl - žel, to je jedna z věcí, které vyčítám jak katolíkům, tak evangelíkům, angažovanost v politice."
Renda: "Jaké máte zkušenosti s prodejem časopisu Patro...? Myslím, že se tak jmenuje, už jsem ho dlouho neviděl..."
Kábrt: "Časopis Patro se nyní jmenuje Nový prostor, někteří moji milí bezdomovci jej prodávali, některým to šlo, jiným méně. V samotném časopisu byla svého času roztržka, rozdělení, ale už je to pryč."
Moderátor: "Před pár dny jsem dělal recenzi na některé vánoční články pro eKamaráda. Ty vychází z myšlenek Josefa Zezulky, který vychází ze zákona Karmy a reinkarnace a přesto současně i bible. Co říkáte této víře? Znáte ji také?"
Kábrt: "O Zezulkovi jsem hodně slyšel, ale Karmický zákon či reinkarnace jsou pro mne učení, kde bych řekl velké NEVÍM. Něco vypadá přijatelně, něco se mi nezdá, pro mne je učebnice života bible. Tam o tom moc není."
Další řeč se stočila
na politiku, vztah církve a politiky a i na volbu prezidenta, která je právě teď aktuální. Řeč byla o Pithartovi, Zemanovi i Motejlovi.Renda: "Jaké dárky jsou podle Vás pro děti důležité a vhodné...?"
Kábrt: "Dárky pro děti? Jakékoliv, které jim neublíží. Já jsem v dospělosti odmítl vojnu, protože si neumím představit Krista na cvičáku, jak střílí do terčů. Ale jako kluk jsem miloval pistolky velmi moc - na vodu i kapsle."
Renda: "A jaký by podle Bible měl být správný vládce?"
Kábrt: "Vládnout tomuto světu nelze bez použití síly a kreprolévání. Proto to Ježíš odmítl. Úkolem křesťanů je učit lidi správně žít, ne vládnout. Vládu respektujeme, ale spásu v ní nevidím. Jsem pro svobodnou volbu diktátora.
Renda: "Je podle Vás možná diktatura rozumu? Bible o něčem podobném, pokud se nepletu, částečně hovoří..."
Kábrt: "Člověk, který přijal Ježíše Krista za svého Pána a Spasitele - a to je možné i o Vánocích, je na cestě k uzdravení rozumu i citu. Je u něj dobrý předpoklad rozumného diktátora. Asi by to ale nevzal."
Dále se mluvilo i o Americe a NATU. Prostě vše souvisí se vším, tak se mluvilo i o věcech nevánočních, které ale přece jenom nějakou souvislost mají. Chat trval o něco déle, takže podobně jako při posledním chatu s Pavlem Kábrtem, kdy byla řeč o evoluci, jsme poněkud přetáhli. Ač nás nebylo hodně, popovídali jsme si zajímavě a o většinu toho, co bylo řečeno se s vámi dělíme v tomto článku.
V lednu by měl sérii chatů zahajovat opět Jan Šimáně - Galén na téma volného času dětí a
mládeže a řeč bude samozřejmě i o Galénově nadaci a PONSu, který se bude konat týden po chatu.Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0030 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha