Rubriky

Vyhledávání v článcích
Co hledáte ?



Provozuje:
icok


ikonka partnera
ikonka partnera
Dnes má svátek Albert je čtvrtek 21.11.2024



Novinky





Magazín eKamarád vás vítá
Přinášíme vám zpravodajství ze světa dětí a mládeže. Chcete se i vy podělit s ostatními o své zkušenosti či nějak pobavit naše dětské čtenáře? Není nic jednoduššího. Přidejte se do naší kamarádské rodiny a napište nám na email redakce8(Z)ekamarad.cz
(Místo (Z) napište @).

Na slovíčko s Bohumilem Koukalem

Náš seriál o komunální politice ve vztahu k volnočasovým aktivitám dětí a mládeže pokračuje rozhovorem se zástupcem starosty městské části Prahy 4 Bohumilem Koukalem.

      Stejné otázky, jako jsme položili Václavovi Soukupovi, jsme položili i Bohumilu Koukalovi. Na naši nabídku zveřejnění volebního programu ODS, kterou zastupuje, v našem magazínu ve vztahu k volnočasovým aktivitám dětí a mládeže odpověděl takto: "Seznámení se s volebním programem strany, kterou reprezentuji, bude v příslušný čas provedeno standardním způsobem tj. písemnou formou, kterou budou mít občané k dispozici, zveřejněním a diskusí na webové stránce a pochopitelně osobním kontaktem."

     Ze stránky MČ Prahy 4 jsme o panu Koukalovi zjistili, že do jeho kompetence patří oblast výstavby a územního rozvoje, likvidace státních podniků, majetkové dispozice v rozvojových oblastech (Pankrácká pláň, územní zóna Brumlovka - Baarova), doprava a živnosti a metodicky řídí odbor stavebně dopravní, odbor živnostenský a částečně odbor správy majetku.

     Odpovědi od Bohumila Koukala přišly poměrně brzy a tak jsme na ně reagovali doplňujícími otázkami a našimi názory. Na ně odpovědi a reakce zatím nemáme. Až dojdou, samozřejmě vás s nimi seznámíme.

      V úvodu reakcí jsme panu Koukalovi v reakci na způsob zveřejňování volebních porgramů jednotlivých stran napsali: "S tímto samozřejmě souhlasím. Pouze bych doplnil, že volební kampaň probíhá ještě i v médiích. Proto tuto možnost nabízí i náš internetový magazín eKamarád. Samozřejmě záleží na tom, které strany tuto naši nabídku využijí a které ne, které budou mít zájem i o voliče z řad vedoucích oddílů a kroužků či rodičů dětí, kteří náš magazín čtou. Věřím, že ti, kteří ve svém volebním programu mají co této cílové skupině nabídnout, tuto možnost jistě využijí."

     A nyní pojďme již k položeným otázkám.

     Otázka redakce: Magistrát hl. m. Prahy má již několik let poměrně propracovanou dotační politiku a to prioritně na akce mimo Prahu, v poslední době též na akce přímo v Praze pro neorganizovanou mládež. Dost často ale narážíme na to, že se koná dobře připravená i finančně zajištěná akce, ale veřejnost o ní málo ví. Rovněž i MČ Praha 4 má propracovaný svůj grantový program, i když funguje kratší dobu. Problém ale je stejný, o dobře připravených i finančně zajištěných akcích se ví málo. Co tedy hodláte dělat pro zlepšení informovanosti o těchto akcích na veřejnosti?

     Odpověď B. Koukala: Nechápu formulaci "poměrné propracovanosti dotační politiky" MHMP, jak uvádíte ve své zprávě, a nejsem ani zdaleka přesvědčen o tom, že MHMP prioritně koná svou "poměrně propracovanou dotační politikou" akce mimo Prahu. Nedává to smysl. Granty vyhlašované MČ Praha 4 jsou zveřejněny v dostatečném předstihu na úřední desce, v časopise Tučňák a samozřejmě na internetových stránkách. Ovšem, vyžaduje to zájem a jistou iniciativu případného žadatele o grant a nevidím žádný důvod něco na zavedeném a průhledném systému měnit.

     Vysvětlení redakce: Poměrnou propracovaností dotační politiky mám na mysli to, že má svoji tradici a postupně se neustále vypracovává. Obdobné je to v dotační politice MČ Praha 4, která má kratší tradici v této dotační politice než MHMP. Původně dostávaly jednotlivé neziskové organizace v působnosti MČ Praha 4 před Vánocemi dar, který nebylo třeba zúčtovávat a byl dělen mezi organizace rovným dílem. Po té se objevil grantový program, který tyto předvánoční dary nahradil a který byl vzápětí o rok později výrazně upřesněn a nyní je poměrně dost podobný grantovému programu MHMP.

     Dotazy byly dělány universálně pro zastupitele MČ Praha i zastupitele MHMP a předpokládáme zde, že priority dotačního programu MHMP bude účelnější diskutovat s zastupiteli MHMP a obdobně priority dotačního programu MČ Prahy 4 zase se zastupiteli MČ Prahy 4.

     Otázka se netýkala informovanosti zástupců sdružení dětí a mládež o vyhlašovaných grantech. Pro zástupce těchto sdružení dětí a mládeže existuje dostatečné množství různých školení či seminářů, kde se dozvědí, kde tyto granty hledat. Občanská sdružení dětí a mládeže ale mají svojí cílovou skupinu, kterou jsou děti. Bohužel dost často se konají různé zajímavé aktivity, o kterých se děti či jejich rodiče dozví jen ve velmi malém počtu. Při tom jsou sdružení, které uskutečňují projekty, které o podobných akcích informují. Příkladem může být např. Dětská tisková agentura, působící na území MČ Praha 4. Bohužel zafinancovat podobné projekty je velice obtížné a chybí na ně peníze. Sdružení dětí a mládeže, které se zabývají touto problematikou je více a podporou těchto projektů by se zvýšila hospodárnost využití dotací na akce pro děti a mládež, protože taková akce je samozřejmě hospodárnější, je-li dětmi naplněna na maximální kapacitu. A na komerční reklamu pro neziskové akce peníze bohužel nejsou a patrně by to asi nebylo jejich hospodárné využití, protože zmíněné informační projekty to dokáží podstatně levněji.

     Dotaz redakce: Fenoménem současné doby je Internet, který je mocným zejména komunikačním prostředkem, který výraznou měrou ovlivňuje děti a mládež. Pro tuto kategorii vznikají nejrůznější projekty na Internetu, z nichž některé se snaží o tvůrčí přístup dětí k Internetu. Jak dnes, kdy se u nás Internet v podstatě rozvíjí, děti vychováme, tak se na Internetu budou chovat. Buď ho mohou využívat aktivně pro získávání informací jak vzdělávacích, tak zábavných (hledání kroužků, oddílů, táborů a jiných pro ně určených akcí) a nebo jej mohou využívat pouze pasivním způsobem v chatu, na SMS bránách a hrách. Aktivity kolem Internetu jsou zatím zcela minimálně podporovány jak MČ Praha 4 tak Magistrátem hl. m. Prahy. Hodláte v této oblasti něco změnit?

     Odpověď B. Koukala: Absolutně nemohu souhlasit s verzí "minimální podpory", snad by stálo zato, než položíte otázku, přesvědčit se o skutečném stavu (vybavení škol na Praze 4 za podpory MČ právě v této oblasti). Ostatně rozvoj této oblasti je garantován vládními orgány a dotaz by měl být směrován k nim.

     Reakce redakce na odpověď: Z Vaší odpovědi bohužel nabývám dojmu, že neděláte rozdíl mezi školskými zařízeními a občanskými sdruženími. Rozdíl mezi nimi je ovšem velmi markantní, už v poslání - školská zařízení mají především vzdělávat a vychovávat, zatím co občanská sdružení, jmenovitě sdružení dětí a mládeže, se starají o volný čas dětí. Školy, na kterých jsou kroužky, samozřejmě do této oblasti také zasahují, ale myslím, že to není jejich prioritou.

     V oblasti vzdělávacích aktivit je na tom Praha 4 velice dobře, tento stav znám, protože jsme dělali besedu na ZŠ Mendíků, kde mají velmi dobře vybavenu počítačovou učebnu z prostředků městské části. V důsledku toho ale byli vyřazeni z projektu Internet do škol, pořádaných MŠMT ČR, protože ten prioritně vybavuje ty školy, které nemají žádné vybavení výpočetní technikou. To ale samozřejmě není chybou MČ Praha 4, ale spíše chybou projektu Internet do škol a není to téma, kterému bychom se chtěli nyní věnovat.

     Otázka projektu Internet do škol je diskutována mnoha médii, např. na České škole, že by bylo asi zbytečné, abychom se k ní připojovali. Navíc naším hlavním zaměřením je volný čas a nikoliv vzdělávání. A asi by mělo spíš smysl se tímto tématem zabývat před volbami do poslanecké sněmovny než před komunálními volbami.

     Další otázka redakce: Některé věci zejména v oblasti informatiky a Internetu jsou občas řešeny profesionálními firmami za nemalé peníze. Příkladem může být třeba projekt Sídliště (http://www.sidliste.cz ). Přitom sdružení dětí a mládeže jsou schopny mnohdy zajistit činnosti ve stejné, ne-li lepší kvalitě za mnohem menší částku peněz. Občanská sdružení by s malými náklady mohla vytvořit i informační síť. Hlavní výhodou Internetu je totiž jeho pružnost, dokáže zachytit i aktivity, které vznikají později, než je uzávěrka tištěných brožurek. Vytvoření takovéto sítě by nebylo finančně náročné a pokud by byla účinně propagována, včetně vzájemné propagace, byla by asi velmi účinná. Uvažujete o podpoře podobných projektů na Internetu s informačním zaměřením? Uvažujete o tom, zadat například zakázky týkající se informatiky sdružením dětí a mládeže, které se touto oblastí zabývají a pro které to může být částečný způsob financování jejich činnosti?

     Odpověď B. Koukala: Informatika na ÚMČ není v mé kompetenci a využívám ji pro své pracovní potřeby a současný stav mně vyhovuje a proto se k dotazu nevyjadřuji.

     Reakce redakce na odpověď a doplňující otízka: To jistě chápu. Pouze dovolte možná dost naivní dotaz. Informatika je fenoménem dnešní doby a samozřejmě informace o nejrůznějších věcech potřebujete nejenom Vy, jako zastupitel MČ Praha 4, ale též občané - voliči v nejrůznějších sférách, třeba, když hledají kroužek či tábor pro své dítě.

      Bude-li podán do zastupitelstva MČ Prahy 4 návrh v této oblasti, pak o něm hlasují všichni zastupitelé. Pokud daná oblast není v jejich kompetenci, znamená to, že plně podpoří názor svého stranického kolegy, v jehož kompetenci daná problematika je?

     Další dotaz redakce: Sdružením dětí a mládeže by napomohla spolupráce při jejich propagaci. Bohužel regionální noviny (v Praze 4 např. Tučňák), mají většinou uzávěrku měsíc dopředu, což je někdy problematické. Bohužel např. propagace reklamy (třeba poutač tvaru A na chodníku), je hodně drahá, takže si ji nezisková organizace nemůže dovolit. Zpravidla ji ani nelze hradit z grantu. Poplatky se platí jak Magistrátu hl. m. Prahy, tak městské části. Neziskovým organizacím by jistě pomohlo, kdyby byly od těchto poplatků osvobozeny. Jaké je k tomu Vaše stanovisko?

     Odpověď B. Koukala: Propagace formou reklam je řešena vyhláškami a předpisy platnými všeobecně a jakékoliv výjimky považuji za nevhodné.

     Reakce redakce a doplňující dotaz: Přesto ale v rámci hl. m. Prahy a zejména MČ Praha 4 existují vyjímky pro odůvodněné případy, např. pokud je činnost v obecně prospěšném zájmu. Mám tomu rozumět tak, že s těmito vyjímkami nesouhlasíte? Že by si sdružení dětí a mládeže měly hradit tyto poplatky z poskytnutých grantů a dotací? Nebo chcete postavit neziskový sektor do stejné role jako podnikatelský sektor?

     Propagace souvisí právě s informatikou. Vy máte v práci dostatečné vybavení, takže pokud někdy budete hledat zájmovou činnost pro vaše děti či vnoučata, jistě to pro vás nebude problém a najdete si je na Internetu. Všichni rodiče ale takovou možnost nemají. Sdružení dětí a mládeže je rádo, pokud získá za symbolický nájem nějaký nebytový prostor na činnost. Ten je ovšem většinou v suterénu, kde není moc vidět na očích veřejnosti a propagace činnosti je pak opravdu obtížná. Při tom by pomohl třeba poutač před domem, jenže na jeho komerční zaplacení takové sdružení samozřejmě nemá, protože tento poplatek mnohanásobně překračuje celoroční rozpočet takového sdružení.

     Opravdu se domníváte, že takováto činnost, která je vlastně prevencí proti negativním jevům mezi dětmi a mládeží (dítě, které chodí oddílu či kroužku nemá tolik času na bezcílné toulání se po ulicích a nudu), si nezaslouží vyjímek ve formě takovéto podpory?

     Další otázka redakce: Místní sdružení přechází dotačně pod kraje, tedy v tomto případě pod Magistrát hl. m. Prahy, případně pod městské části. Na to budou kraje dostávat část dotací od MŠMT ČR. To dosud podporovalo i tzv. režijní náklady jako je poštovné, telefony apod. spojené přímo s  projektem. Přizpůsobí se tomu i granty Magistrátu hl. m. Prahy či MČ Prahy 4?

     Odpověď B. Koukala: Pokud je mi známo, granty MHMP budou zaměřeny na obnovu po povodních a k tomu bude jistě přihlíženo i při grantech MČ Praha 4.

     Reakce redakce na odpověď: MHMP už granty pro rok 2003 vyhlásil. Povodně jsou jednou z priorit, ale naštěstí ne jedinou. Nárok na granty tedy budou mít i ta sdružení, která nebyla povodněmi postižena. Doufám, že tomu tak bude i u grantů MČ Praha 4. Otázka ale byla míněna na celé volební období, které je delší než jeden rok.

     Tolik tedy odpovědi druhého zástupce ODS, která má v zastupitelstvu MČ Prahy 4 většinu. Ze zastupitelů ostatních politických stran se nám z MČ Praha 4 zatím neozval nikdo jiný. Příště se budeme věnovat zastupitelům Magistrátu hl. m. Prahy.

     V současné době se snažíme získat kontakty i na politické strany, které v současných zastupitelstvech nemají zastoupení. Rádi bychom dali prostor i jim. Náš seriál potrvá ještě zhruba měsíc. Zakončen bude 30. 10., kdy budeme naposledy publikovat články v tomto cyklu. Chceme, aby naši čtenáři měli aspoň 48 hodin na rozmyšlenou.

  • Autor: Fuček Miloslav
  • Datum publikace: 07.10.2002
  • Článek zařazen do: Komunální politika
  • Počet komentářů ke článku: 2
  • Článek si přečetlo 3380 čtenářů

    Sdílet na Facebooku

© Stránka vygenerována za 0.0045 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz

Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha