S začátkem školního roku jsme zahájili i besedy na okolních základních školách v Praze 4 o Internetu a jeho využití ve prospěch volného času dětí a mládeže. Besedovat jsme začali v Základní škole Mendíků.
Včera jsme se vypravili do Základní školy Mendíků v Praze 4, kde jsme uskutečnili besedu s žáky 6. až 8. tříd o Internetu. Zaměření bylo hlavně na volnočasové aktivity na Internetu, tedy na stránky zajímavé pro děti a mládež, ale též jsme se samozřejmě zmínili i o bezpečnosti.
Besedy probíhaly postupně v
pěti vyučovacích hodinách v dobře vybavené počítačové učebně. Zde mají 15 počítačů, které jsou připojeny na Internet. Rychlost připojení je 64 kbit/s, což se ukázalo trochu problémem, protože pro 14 běžících počítačů to bylo dosti pomalé. Nakonec se to řešilo, že se stránky nechávaly zapnuté, aby zůstaly pro další hodinu besedy a nemuselo se znova čekat, až se načtou.Besedu jsem vždy zahajoval malým průzkumem, ve kterém jsem zjišťoval, kolik dětí má Internet doma, kdo zná Majáky, Alíka či Raketu, kdo používá Internet pro zábavu, kdo pro přípravu do školy a kdo všeobecně k získávání informací. Když jsem zjistil, že škola má svoji www stránku, ptal jsem se i, kdo na ní už někdy byl. Zajímalo mě také, kdo používá Internet ve svém volném čase (tedy ze své vůle, když nemusí). Pak jsem se ještě ptal, kdo má svůj email a používá ho, kdo chodí chatovat a kdo využívá Internet k posílání SMSek.
Výsledky jsem si zpracoval a jejich statistické vyjádření bude asi nejpřehlednější v tabulce. Statistika je spíše pro zajímavost, protože celkový počet 105 dětí, které se besedy zúčastnily, není určitě reprezentativní vzorek pro opravdovou statistiku. Tu jsem rozčlenil i po třídách, kde bylo 37 žáků šestých tříd, 32 žáků sedmých tříd a 36 žáků osmých tříd.
6. třídy |
7. třídy |
8. třídy |
Celkem | |
Mají doma Internet |
35% |
37% |
39% |
37% |
Znají Majáky |
11% |
3% |
0% |
5% |
Znají Alíka |
14% |
3% |
19% |
12% |
Znají Raketu |
0% |
0% |
0% |
0% |
Internet používají pro zábavu |
46% |
44% |
50% |
47% |
Internet používají k učení |
27% |
28% |
31% |
29% |
Na Internetu hledají informace |
41% |
9% |
8% |
20% |
Viděli www stránku školy |
81% |
63% |
39% |
61% |
Internet sami používají |
68% |
72% |
47% |
64% |
Používají email |
57% |
83% |
31% |
45% |
Chodí chatovat |
24% |
28% |
39% |
30% |
Z Internetu posílají SMSky |
51% |
28% |
56% |
46% |
Výsledky statistiky jsou v některých směrech překvapující. Na besedě jsme sice původně očekávali s šestými třídami i 4. a 5. třídy, které se z technických důvodů nemohly zúčastnit. Proto nás ani nepřekvapila menší znalost Majáků a Alíka, zejména u žáků osmých tříd, které se už necítí být dětmi a tyto servery jsou přece pro děti, tak na ně nechodí. Až později nás napadlo, že tuto anketu bylo asi lepší dělat anonymně. Je to zkušenost pro příští besedy.
Překvapují
cí je zde spíše to, že nikdo neznal Raketu, která je prezentována jako server pro náctileté, tedy právě pro věk 7. a 8. třídy. Alíka znali překvapivě právě nejvíce žáci osmých tříd. Podle mého názoru je překvapivé, že z žáků osmých tříd Internet ve svém volném času (tedy mimo povinnou výuku ve škole) používá méně než polovina žáků. Méně než třetina jich využívá email. Ten používají nejvíce žáci sedmých tříd. Překvapující je pak i malé využívání Internetu k posílání SMSek. Uvidíme, jak dopadnou podobné průzkumy při dalších besedách o ostatních základních školách, kde je budeme dělat písemně a anonymně.Celkem jsme besedovali s dvěmi sedmými třídami, dvěmi šestými a jednou osmou. Tady mě zaujaly určité rozdíly, které ze statistiky patrné nejsou. V jedné ze sedmých tříd např. používá Internet pro zábavu 21% a v druhé 61%, což je velký rozdíl. Obrácený poměr je v těchto třídách v používání emailu, kde v té první jej používá 93% a v druhé pouhých 11%, což je opět velký rozdíl.
Mezi šestými třídami byly také některé nevyvážené výsledky. V první šesté třídě používá Internet pro zábavu 67%, v druhé pouze 26%. Pro přípravu do školy používá v první šesté třídě Internet pouhých 17%, v druhé 37%, což je více než dvojnásobek. K získávání informací používá Internet v první šesté třídě 28%, v druhé pak 53%, což je opět téměř dvojnásobek. Ještě větší rozdíl je v používání chatu. V první šesté třídě jej používá 11%, v druhé pak 37%, což je více než trojnásobek.
O bezpečnosti na Internetu mají některé děti celkem jasno a vědí, jak by měla či neměla probíhat schůzka s virtuálním kamarádem. V osmých třídách si chlapci riziko Internetu moc nepřipouštějí, děvčata poměrně ano. Procentuelně se ale toto vyjádřit nedá, protože kdo věděl, tak se na dotaz přihlásil a odpověděl. Nelze ale říct, že kdo mlčel, nevěděl.
Při samotné prezentaci jsme dětem podrobněji představili náš magazín eKamarád, dále pak Dětskou seznamku a nový Virtuální svět na Junwebu, který je rozcestníkem stránek pro děti, kde najdete na stránky i recenze. Je členěn do kategorií “Děti dětem”, “Dospělí dětem” a “Děti všem”. V každé kategorii jsme upozornili na některé stránky. V kategorii “Děti dětem” samozřejmě na Mozaiku a řeč byla i o sourozencích Deutschových, kteří nám vyrobili nemalé množství pěkných animovaných bannerů. Dále pak byla zmínka i o JuniorInternetu a o tom, že si jej děti organizují samy. V kategorii “Dospělí dětem” je odkazů na stránky hodně. V kategorii “Dospělí všem” jsem zmínil například rozcestník Dlaň, který byl oceněn na 1. ročníku JuniorInternetu.
Samozřejmě jsme zmínili soutěže na Dětské seznamce, Tuláckém Bratříčku, ale i v našem magazínu. Krátká zmínka byla i o Fanklubu Majáků, Informačním centru dětí a o také o Klubu ekamarádů, což je stálá místnost na Xku. Pro děti jsme tu měli poměrně dost letáčků, které si vždy na konci rozebíraly podle svých zájmů a odnášely.
Řeč by
la i o Internetstudiu pro děti mládež, kde se letos o prázdninách konaly příměstské internetové tábory. Nyní se začátkem školního roku, zde opět začnou probíhat soutěže pro děti do 15 let, ale i chaty v Klubu ekamarádů na zajímavé téma, které jsou tradičně třetí neděli v měsíci v podvečer a různé srazy. Začnou zde probíhat i kroužky Internetu, na které jsme zde také nechali letáčky.Jaké budou mít besedy ohlas, ukáže čas. Když jsme s
e loučili s paní ředitelkou, byla spokojená. Není vyloučeno, že nás pozvou ještě na besedu pro čtvrté a páté třídy, které se z organizačních důvodů včera zúčastnit nemohly. Pojetí besedy bylo takové, že by pro ně byla minimálně stejně zajímavá, jako pro žáky šestých až osmých tříd.Budou-li mít i další základní školy v Praze 4 v našem okolí o tyto besedy zájem, plánujeme je tam uskutečnit v příštích týdnech a budeme vás opět informovat o průběhu. Ještě máme vytipováno pět základních škol, z čehož jedné se máme ozvat za dva týdny a do ostatních se mi zatím nepodařilo se dovolat. Pokud by byl zájem, jsme ochotni v dopoledních hodinách uskutečnit také bezplatnou exkurzi do našeho internetstudia.
Mé poděkování patří také Jiřímu Staňkovi, který na besedě nafotil poměrně velké množství fotografií. Ty, které se nevešly do tohoto článku, najdete v
brzké době (do jednoho až dvou týdnů) v našem fotoalbu.Sdílet na Facebooku
© Stránka vygenerována za 0.0034 sec. | Aktuálně máme v databázi 8398 článků
práva na články náleži jejich autorům, provozovatel magazínu nenese žádnou zodpovědnost za škody způsobené prohlížením těchto stránek.
Magazín provozuje ICOK (administrátor Miloslav Fuček)
http://icok.icok.cz | http://wwww.mfsoft.cz
Bazény na míru | Bennewitzovo kvarteto | Lady XL Fashion | Optika v Praze | Světové brýle.cz | Inspiro ERP systém | Bezpečnostní poradce | Fass-Hasicí technika | Dukla - Atletika | Dukla Praha