Povědomí o Internetu v obecné populaci ČR
Jak to vypadá s internetovou gramotností v České republice? Kolik lidí Internet využívá a na jaké úrovni?
Společnost MARKENT, která se systematicky zabývá problematikou výzkumu informačních a komunikačních technologií již od roku 1995, provedla v průběhu měsíce února 2002 další fázi komplexního výzkumného šetření mapujícího povědomí obyvatelstva České republiky o Internetu. Zpráva z výzkumu dále přináší mj. údaje o zkušenostech obyvatel s Internetem, o formách jeho používání a řadu dalších informací. V rámci tohoto reprezentativního výzkumu bylo dotázáno celkem 1022 obyvatel ČR starších 18 let. Vzhledem k tomu, že podobně koncipovaný výzkum provedl MARKENT i v minulých letech, je možné sledovat unikátní vývojové trendy.
Aktuální penetrace Internetu v obecné dospělé populaci se na počátku roku 2002 přiblížila hranici jedné třetiny a činí konkrétně 31%. V současné době tedy již téměř 2,4 mil. obyvatel ČR má vlastní zkušenost s používáním Internetu. Přitom 17% dospělých obyvatel ČR pracuje s Internetem intenzivně - tzn. častěji než jednou za týden, zbývající uživatelé pak pracují s Internetem méně často.
Ředitel společnosti MARKENT Mgr. Jiří Remr komentuje výsledky slovy: "Závěry výzkumu jsou optimistické ze dvou důvodů: jednak proto, že počet lidí, kteří mají vlastní zkušenost s Internetem, neustále roste. Druhým důvodem optimismu je stále se zmenšující skupina tzv. "internetových ignorantů", tedy lidí, kteří s Internetem dosud do styku nepřišli a ani se o Internet nezajímají". Z výsledků výzkumu plyne, že právě tato skupina se za poslední čtyři roky scvrkla na téměř polovinu. S tím souvisí také další zjištění: Internet stále častěji oslovuje skupiny obyvatel, které doposud tvořily jen jakousi "minoritu". Např. od roku 2000 lze pozorovat nárůst počtu žen - uživatelek; podle odhadů společnosti MARKENT dojde v příštích dvou letech k posílení skupiny seniorů používajících Internet.
Jak se mění pohled uživatelů na Internet
Již tradičně největší část uživatelů považuje Internet za zdroj všeobecných informací; v posledních pěti letech činil podíl těchto respondentů cca 80%.
Internet jako komunikační prostředek v současné době vnímají dvě třetiny uživatelů, přičemž za poslední tři roky došlo v tomto ohledu jen k mizivým posunům; nejvýraznější změny v chápání Internetu jako komunikačního nástroje proběhly v letech 1998 - 2000, kdy na počátku tohoto období považovala Internet za komunikační prostředek jen necelá polovina dotázaných.
Obecně lze vývoj vnímání Internetu charakterizovat následujícími tezemi:
1. Informační funkce Internetu jsou dlouhodobě zařazovány na první pozice při hodnocení významu Internetu, a přitom nevykazují téměř žádnou dynamiku ani v meziročním srovnání, ani v dlouhodobém vývoji.
2. Transakční funkce si dlouhodobě uvědomuje pouze relativně úzká skupina uživatelů (přibližně jedna čtvrtina); nicméně právě možnost nákupu online spolu s využitím e-businessu byly v posledním roce hlavními oblastmi, ve kterých docházelo k posunům v chápání Internetu (oba zmíněné aspekty zaznamenaly v meziročním srovnání nejrychlejší růst).
3. Nejvýraznější změnou za celé pětileté období prošel pohled na Internet coby na zdroj zábavy. Ten zaznamenal více než dvojnásobný růst, a to zejména v první polovině sledovaného období (tedy v letech 1998 - 2000).
V případě Vašeho zájmu vám rádi poskytneme bližší informace. Kontaktuje nás prosím.
MARKENT, s.r.o., je významná agentura nabízející široké spektrum služeb v oblasti marketingového výzkumu a návazného poradenství. Ve své již sedm let trvající činnosti se společnost MARKENT zaměřuje zejména na oblast informačních a komunikačních technologií. V současné době disponuje společnost MARKENT vlastní rozsáhlou sítí více než 850 tazatelů, s jejichž pomocí realizuje sběr dat v rámci kvantitativních výzkumů nejen v obecné populaci, ale zejména v podnikové sféře, na kterou je zaměřena největší část prováděných výzkumů. Kromě celé řady původních výzkumných projektů společnost MARKENT realizuje také specifické projekty podle konkrétních potřeb zadavatelů.
Pecharova 10, 146 20 Praha 4
Tel.: 02 - 2213 5544 Fax: 02 - 2213 5545